2018年10月30日火曜日

「立ちたさ_」スイスへ!

「立ちたさ」 Barnett Newman と 対 峙 in Basel

スイス、バーゼル市のKunstmuseum Basel(バーゼル市立美術館)Newman作品展示室内で立つ行為をしてまいります。

また、同時期にバーゼル市内のギャラリーで前作「立ちたさ」VS Cathedraの展覧会を開催します。 もう来月です。

 「立ちたさ_」展 2018 in Basel
『「立ちたさ_」 Barnett Newman と 対峙 in Amsterdam
日時20181127(1211()2週間(土日を含む)
会場バーゼル市内のアートスペース DruckreiHalle 
     http://www.druckereihalle.ch/home-15.html
     Druckrei Halle St. Johanns-Vorstadt 19-21, CH-4056 Basel


ようやく公表する決心がつきました。
昨夏、展覧会を終え、まとめて報告までしたら放心様態に。。。
 でも、のんびりはしていられなくて冬にはのそのそと動き出しました。
そう、このBarnett Newmanと対峙するシリーズはワールドツアーなのです。
 以下、企画文です↓↓   ↓↓


「立ちたさ」 Barnett Newman と 対 峙 in Baselパフォーマンス と 展覧会

「立ちたさ」 Barnett Newman と 対峙、初回の in Amsterdam , につづき第2弾として 本年12月スイス、バーゼル市のバーゼル市立美術館(Kunstmuseum Basel)を訪れ、 所蔵のNewman作品の前で行為し、映像と写真で記録をとってまいります。また、同 時期にバーゼル市内のアートスペースにて前作「立ちたさ」vs Cathedra の展覧会を開催します。
バーゼル市は
Newman本人が訪れたことのある地でありバーゼル市立美術館は1950年 代よりNewmanと信頼関係を築き、絵画、彫刻、ドローイング、版画作品など充実し たコレクションを所蔵しています。全体に作品数の少ないNewmanにおいて、また、 地元アメリカから離れた欧州においては大変めずらしく重要な美術館です。最近では2016年に「Barnett NewmanDrawings and Prints(4/19 - 8/7,2016) という展覧会 が 開催されています。 現在、この美術館の展示室には「White Fire IV,Day Before One」という驚くほど 縦に長い作品2点が並んで展示されています。色も構成も対照的な2点の前の空間、 その真ん中に入り、どのように立つことができるのか?Newmanという空間に真剣勝 負で対峙します。
展覧会では前作 「立ちたさ」 Barnett Newman と 対 峙 in Amsterdam 東京展と同様 「立ちたさ」vs Cathedraの映像上映をメインに写真や来歴などを取材した資料の展示 をおこないます。アムステルダム市立美術館 (Stedelijk Museum Amsterdam) はアメリカの美術がヨーロッパに紹介される際の窓 口となったような美術館です。「Cathedra(1951) Newmanが新しい絵画を追求す る中で最も充実した時期の大作であり、また、ナイフで切りつけられるという悲しい 体験をもつ作品でもありました。伊宝田が美術館やNewman財団と交渉し許諾を取 り、その”Cathedra”と、赤いコスチュームで襟を正し対峙した様子を記録した作品に なります。
伊宝田の「立ちたさ」の行為もBarnett Newmanというアーティスト、その作品も、 ヨーロッパからは決し生まれてくることのなかったオリジナルのアートです。 深く長い芸術の伝統をもつヨーロッパの人々、Newmanと親しいバーゼルの人々にこ の対峙を見ていただくのが目的です。
           伊宝田隆子「立ちたさ_」2018

2018年10月29日月曜日

Eng.)Exhibition 2017 Report

TA CHI TA SA_」Exhibition 2017 Report

Title “Ta chi ta sa” Confronting Barnett Newman in Amsterdam
Date  June 27th July 8th, 2017 (12 days)
Venue Ningyo-cho Vision’s   URL:http://visions.jp/
                1F AS Bidg., 2-2-9, Nihonbashi Horidome-cho, Chuo-ku, Tokyo, JAPAN
                  TEL+FAX:81-3-3808-1873   E-mail:info@visions.jp
Time 12:00 19:00  *last day 17:00
Contents Screening 7 times a day   5 times for last day 
                 / Exhibiting Photographs /Displaying Documents and Writings


Impressions from visitors〈excerpt〉
 

It was a beautiful confrontation.
Ryoju Tokai (Movie producer・Kyodo News reporter)

It was like a Noh play. I spent some quality time reflecting on myself.

A big screen was very good.I appreciated the clearest Mindfulness , all over again.

 A kind of minimalist exhibition, so sharp and fantastic.Austere yet somehow heartfelt atmosphere.              Kunio Motoe (Professor at Tama Art University)
 
I lost track of time. Every moment passed with a movement, and I lost  my sense of time.

Good old Barnett Newman. I’m from a generation that enthused over these things. I am happy that they firmly face on the younger  
generation that tends to not appreciate them.

Wonderful! It made me want to see Newman’s works.

I felt the force of "Cathedra" that exposed the process of standing  up with the performer.
Kenichi Takeda (Musician・Music critic)

She stood up, feeling the painting and the air... and obtaining  power. I found the process of standing up impressive.

The way Takako Ihoda created, wove and formed moments  “directly” was perhaps more of a dogmatic world than a performance. There are stories to the dances. Dancers must separate  from themselves once. Ihoda’s continuous performance must be  appreciated, like viewing a painting. What moved in the video was  
Newman’s painting, not Ihoda. Then what was Ihoda doing? As I said before, she wasn’t performing. She just created, wove and formed moments directly. Like a painting.
             Tetsuya Miyata (Visiting member professor at Kyoto Saga University of Art )

Eng.) Statement & Biography

Takako Ihoda                          Artist Statement

“TA CHI TA SA_” (“the urge to stand”) is an ongoing series of performances that explore the urge of the human body to stand upright. In each documented performance, I trace the transition from lying on the ground to standing upright, focusing on every detail of every movement required. I am conscious about finding the equilibrium 
between the ground, weight, balance, gravity, and my body throughout the performance. The location of the performance is also an important element, as an exploration of how my body moving towards an upright position relates to the movement or positioning of environmental elements, whether it be a smokestack, the sunrise, or the surface of a lake. I also perform with musicians on occasion, in front of an audience.
I have also curated group shows, in 2011 and 2014, at Makii Masaru Fine Arts, Tokyo, titled “TA CHI TA SA_ Collaboration Exhibition” in which other painters, video artists, performers, and photographers created their own work that explored and interpreted the idea of responding physically to the environment, verticality, or the notion of “standing upright.” These experimental group shows demonstrate the diversity of how this seemingly simple subject matter can be interpreted.
My artistic practice began in painting, but my interest in the body has led me to create these performances. Experimenting with the relationship between painting and performance is something drive me to explore further in my practice.
Barnett Newman’s paintings express verticality and space, with their straight, vertical lines that defy gravity yet hold spatial depth. This relates to the concept of the “TA CHI TA SA_” series.
In 2016, I carried out the performance “Ta chi ta sa ” Confronting Barnett Newman in Amsterdam in front of “Cathedra”(1951) at Stedelijk Museum Amsterdam ,Netherlands. This evoked me a way to once again explore the core of the concept.

“Ta chi ta sa ”Confronting Barnett Newman in Amsterdam (2016) 
© 2017 Barnett Newman Foundation New York/ARS,NY./JASPAR,Tokyo E2627

Stand up as the sun rises (1997)

Stand up with Jellyfish (2014)
 Stand up against the horizon of Kanto plain (2011)